A lakosság közel harmada már nem tudja megvenni a megszokott termékeit a boltban
A fogyasztók 90 százaléka állítása szerint figyel arra, hogy magyar terméket válasszon, de az ár lassan mindent felülír.
A fogyasztók 90 százaléka állítása szerint figyel arra, hogy magyar terméket válasszon, de az ár lassan mindent felülír.
Kiemelten fontosak a hazai beszállítók a Magyarországon jelen lévő nemzetközi élelmiszer-kiskereskedők számára. Az áruházláncok több olyan termékkörben is kizárólag magyar forrásból töltik fel az árukészletet, melyeket a vásárlók a leggyakrabban keresnek, beleértve például a főbb tejtermékeket, a tojást vagy a különféle hús- és pékárukat. A gyártókkal közös fejlesztések, illetve a magyar kistermelőket támogató programok pedig biztosítják, hogy a vásárlókhoz minél kedvezőbb áron jussanak el a minőségi hazai termékek.
Lassan két éve vállalta az Aldi, hogy a friss hús, a tojás, valamint sok tejtermék is tisztán magyar forrásból lesz elérhető. Most összesítették, milyen a magyar áruk aránya, és mennyi pénzt kapnak a magyar beszállítók.
A magyar élelmiszerek forgalmának növelése ma már leginkább a fogyasztói tudatossággal érhető el, ám ehhez az Európai Uniónak is változtatnia kellene piaci mechanizmusain - mondja Nagy István agrárminiszter a hvg.hu-nak adott interjúban, amelyben beszélt arról is, miért probléma, hogy minden gazda udvarán porosodik egy traktor, miért jó, hogy a magyar vidéken megjelentek a pályaelhagyó értelmiségiek, és milyen akadályokat kellett leküzdenie, hogy belvárosi irodája teraszára költöztesse öt méhcsaládját.
Átalakította a vásárlási szokásokat az elmúlt időszak: a tömeggyártott termékek helyett egyre inkább előtérbe kerültek a hazai dizájnerek, mert közösségi összefogásnak is számított a hazai felé fordulni. Szakértők szerint az új szokások akár velünk is maradhatnak hosszú távon.
Kína tilalmat hirdetett az afrikai sertéspestis megjelenése miatt a német sertéshúsokra. Az ázsiai ország legnagyobb beszállítójának árui a magyar piacra is bezúdulhatnak, ami letörheti az árakat, és ez nem mindenkinek jó.
Küzdenek a magyar fűszerpaprikások a kínaiakkal. A feldolgozókat már nem is tudják ellátni, azok zömmel az importból készült pirospaprikát vásárolják. A vevők meg gyakran háborognak, ha egy magyar cég külföldit dolgoz fel vagy forgalmaz.
A magyaroknak elsősorban nem az jut eszükbe a helyi termékekről, hogy jobb minőségűek, ha mégis ezt választják, azt meglepő okból teszik – derül ki a Cetelem felméréséből.
A magyar fejlesztésű KofaGO nemcsak a kapcsolódási pontot segít megtalálni a termelők, illetve a vásárlók között, hanem időt és pénzt is spórolhatnak használói. Mindegy, hogy kolbászt vagy almát venne, üsse be, ami kell, az app pedig nyomban mutatja a legközelebbi árust.
Vásárláskor egyre válogatósabbak vagyunk. Jobban figyelünk arra, mi mennyi cukrot tartalmaz, van-e benne allergén anyag, gluténmentes-e vagy sem... De van még egy dolog, amire igencsak érdemes figyelni: hogy hol gyártották az adott élelmiszert. A Magyar Termék logót viselő áruk vásárlásával hatékonyan támogathatjuk a gazdaságot, ám van másik jó oldaluk is: nagyon ízletesek. Összegyűjtöttünk 9 olyan finomságot, amiből csak a magyar az igazi.
Önti a kormány a pénzt a kisvállalkozások külpiacra lépésének támogatásába, a cégek mégis nehezen kapnak hitelt. De miért?
Fazekas Sándor szerint ennél lejjebb már nem lehet szorítani az importtermékek arányát.
A Corvinus Egyetem élelmiszer-tudományi kara arra jutott, hogy a boltokban kapható tejtermékek és felvágott keveseb mint fele származik magyar termelőtől.
A boltokban kapható sonkáknak csak a fele magyar, a joghurtoknál még kisebb a magyar termékek aránya. Tízből egy tojás külföldről jön, de a friss tej és baromfi szinte kizárólag itthoni előállítású. A külföldi boltokban 75, a magyarokban 85 százalék a magyar termékek aránya.
Összesen nyolc magyar terméket, köztük egy jegeskávés italport, borecetet, gyulai kolbászt, almachipset, ásványvizet és lekvárféleséget is díjaztak Brüsszelben a Nemzetközi Íz és Minőség Intézetben, ahol kiosztották az idei Kiváló Íz Díjakat.
Egészen furcsa üzleti csata folyik a Lidl és egy olyan társaság között, amelyet 12 magyar vállalat birtokol. A magyarok szerint necces, hogy a Lidl egy általuk kitalált, a termékek magyar származását tanúsító védjegy farvizén evez, a Lidl szerint azonban már eleve nem is lehetett volna a kérdéses védjegyre oltalmat bejegyezni.
A magyar, a görög és a ciprusi termékek kerülnek először orosz piacra az embargó feloldása után – mondta az orosz állat-egészségügyi és növényvédelmi szövetségi szolgálat vezetője. Szergej Dankvert az interfax.ru szerint arról beszélt, hogy "vizsgálják szakértők küldését Magyarországra, Görögországba és Ciprusra. Feladatuk auditálni a szállítókat, hogy amint az Oroszország által válaszként hozott embargót Moszkva feloldja, ezek az országok azonnal exportálhassanak."
Bejutott a legjobb innovációk közé egy magyar fejlesztésű, csíráztatott szójából készült tofu a világ legnagyobb élelmiszeripari vásárán, a kölni Anugán.
Bár egy magyar sose mondaná azt, hogy jól mennek a dolgok, azért az ki lehet mondani, hogy a magyar mezőgazdaság régen látott mértékben fejlődik – mondta Orbán Viktor az OMÉK megnyitóján. Beszédében az is elhangzott, hogy Magyarország "mezőgazdasági ország", a GPD-nek 4,5 százalékát adja az agrárium, az ágazatban 200 ezer ember dolgozik.